2010. február 18., csütörtök

Gyökércsúcscsonkolás, f...ck!

Ez a történet túl messszire nyúlik vissza, ahhoz hogy elmondjam mikor is kezdődött. Maradjunk annyiban, hogy évekkel ezelőtt annyira szerettem fogorvoshoz járni (én marha), hogy megkértem finom kis úrinő fogorvosnőmet, cserélje ki elülső fogaimban a régi töméseket (amiknek semmi bajuk nem volt, nagyon picit elütött a színük), hadd legyenek teljesen láthatatlanok. Nem telt el két hét a töméscsere után, és az egyik fogam begyulladt, az egész felső ajkam megdagadt. Visszamentem a doktornőhöz, aki volt annyira naiv, hogy beismerje, nem takarította ki eléggé az új tömés helyét, az volt az oka a gyulladásnak. OK, akkor takarítsa ki és tömje újra. Sajnos azt már nem lehet, a fogat meg kell műteni, csak utána lehet szó gyógyulásról. Nasztán!


A helyzet az, hogy nekem még egyszer műtötték fogamat, ez éppen elég volt ahhoz, hogy ájulás kerülgessen már csak amikor emlegetik a fogműtétet. Ilyen marha vagyok. Bevallom: féltem és irtóztam a műtéttől, halogattam amíg csak lehetett. Sőt, mondhatni le is mondtam a szóbanforgó fogamról, már csak arra vártam, hogy letörjön, aztán egy rendes fogorvos (aki nem sebész) majd megoldja valahogy. Ám a múlt héten egy nálam sokkal fiatalabb kollégát műtöttek, és amikor láttam, hogy mosolyogva meséli milyen volt, én is elhatároztam: most vagy soha. Hétfőn filmet csináltattam, szerdán felhívtam az orvost, aki a kollégát műtötte, és azt mondta: délután mehetek. Hát elmondani nem tudom, milyen frásszal mentem, és most utólag elmondhatom: nem teljesen alaptalanul. Nagyon kellemetlen volt annak ellenére, hogy nem fájt egyáltalán. A legjobb benne az volt, hogy csak 15-20 percet tartott, ennyit pedig Norbi szerint a vécén is eltöltünk rossz táplálkozás miatt. Ennyit azért ki lehetett bírni.


A wikipédia szerint a gyökércsúcscsonkolás vagy -rezekció egy szájsebészeti beavatkozás, mely során a gyökércsúcsnál található gyulladásos szövetet eltávolítják. A beavatkozás során a gyökércsúcsból is eltávolítanak, mivel az itt található gyökércsatorna-elágazódásokban (delta apicaléban) megtelepedett baktériumok a gyulladást újraindítanák. Javallata elsősorban a konzervatív gyökérkezelés sikertelensége. A beavatkozást általában helyi érzéstelenítésben végzik és egy kis ablakot képeznek az állcsonton, amelyen keresztül a gyulladt szöveteket eltávolítják, a fogat pedig egy jól záró gyökértöméssel látják el. A gyökércsúcscsonkolást csak végső esetben szokták végezni alacsony, kb. 60%-os sikeressége miatt. Ezzel szemben egy helyesen kivitelezett gyökérkezelés 95%-ban sikeres. Hát most akkor reménykedem, hogy én benne vagyok abban a 60 százalékban, akin sikeres rezekciót hajtottak végre :o .

Nincsenek megjegyzések: